Thursday, May 19, 2016

Rindu Semakin Jauh

Wa x tau nak cakap apa lagi. Blog semakin berdebu. Tugas semakin bertambah. Kerja banyak tertangguh. Kesempatan yang ada ni pun disebabkan wa ada masa sambil menjaga kelas tahun 5AF yang mensedang menjawab exam. (Tu dia campuq habih no bahasa engelish ngan melayu). Kadang2 wa tertanya jugak adakah masih relevan kehidupan ber blog ni? Kalau dulu sehari tak post macam tak sempurna hidup. Yelah time tu tak dak lae instagram, takdak lae smartfon. La ni, semua di hujung jari anda.

Rentetan dari peristiwa kepergian arwah Amirul, banyak perkara yang wa lalui dan wa tak tau nak stat macam mana. Hari kedua kepergian arwah, wa mendapat mesej melalui facebook dari kakak arwah menjemput wa hadir ke majlis tahlil malam terakhir iaitu malam ketiga. Wa memang nak sangat hadir malam ketama n kedua tapi apakan daya ada kerja yang perlu dilunaskan. Malam ketiga wa berjaya juga menjejakkan kaki ke rumah arwah. Ramai sungguh tetamu yang hadir, maka tahu la wa yang arwah sangat disayangi dan disenangi orang lain. Wa jugak berjumpa dengan bekas anak murid yang lain dan alhamdulillah mereka masih sudi menegur dan menyalami wa.

Panggilan mesej tidak henti2 mengucapkan takziah dari kenalan yang mendapat khabaran buruk dimana wa ada shared kat fb wa. Cerita arwah sudah tersebar walaupun ada yang tidak mengenali beliau. Itulah yang berlaku apabila penggunaan wasap (whatsapp) secara meluas. Bila diketahui yang berita disampaikan itu adalah bekas anak murid wa, para cikgu cikgi mula mentakziahkan wa. Itu lah yang sepatutnya kan. Tapi wa agak beremosi sikit bila ada yang tanya "yang putus kepala tu ke anok murid mung?" Ingin saya maklumkan, memang ada yang putus kepala, tapi bukan arwah. Itu adalah kawan arwah.

Sejak mendapat mesej dari kakak arwah, wa cuba berkongsi rasa dengan beliau, dan sebagai seorang kakak yang baik, beliau tidak kedekut untuk melampirkan rasa rindu yang terpendam terhadap arwah bersama wa. Wa request gambar2 terakhir arwah, even ada video yang berlatarkan suara arwah turut dikongsi. Dan wa ada turut berkongsi link rayap wa nih kepada beliau, dengan niat mungkin beliau mahu mengetahui kisah kenangan arwah bersama wa dahulu. Unsangkarable beliau telah berkongsi rasa dengan semua orang dengan menge'shared' pula link rayap wa nih dalam FB. Mula lah hit view blog wa mencanak2 naik. Last yang paling tinggi (wa x ingat exactly berapa) 2000 views dalam sehari. Kemudian semakin turun kepada 1000, 500 dan hari ni saat wa coret dalam rayap ni hanya 2 views sahaja. Hahahaha... Serius wa tak pernah mintak viral dan kalau boleh wa xnak pun ada yang tahu kisah arwah, tp xpelah, wa redha sekiranya tulisan n3 wa bisa memburu rindu mereka kepada arwah.

FB wa pulak hampir setiap hari ada sahaja yang add friend. Semua wa accept demi arwah. Dari mak budak sehinggalah kawan2 arwah dan kawan2 kakak arwah wa accept semua. Kalo diorang nak unfren pun nanti terpulang lah.... Wa bukan selalu update status FB so x kisah lah.

19 May merupakan hari jadi arwah. Selalu ucapan dibuat bila tibanya tarikh lahir seseorang itu dengan ucapan semoga panjang umur... Tapi (sayu). Wa masih ingat dulu masa arwah mahu ambik IC dia kat JPN, beliau meminta wa yang tolong bawa beliau. Ya Allah, rindu sungguh suasana yang pernah wa lalui.




Time ni kem motivasi. Wa ingat lagi malam tu parents beliau x datang tapi bila penceramah suruh dapatkan parents masing2 dia datang kat wa sambil menangis. Maksudnya dia tau dia istimewa untuk wa. Wa tau arwah adalah kenangan paling manis dan juga yang terpahit sekarang. Susahnya untuk wa redha.... 


Hari ni (18 May) kakak beliau wasap wa mengatakan sang ibu x sihat. Berilah kekuatan pada ahli keluarga beliau menghadapi semua ini.  Semoga sang ibu dikembalikan semangat untuk meneruskan hidup dan semoga keluarga mereka redha akan pemergian arwah. 




1 comments:

Muhammad Syahmi said...

Saya rasa macam tak boleh nak terus baca...

Maaf sebab saya lambat tahu tentang ni, sedangkan dulu saya antara yang terawal baca blog cikgu... tuntutan kerja yang bertimbun... terkilan sangat...

Post a Comment