Wednesday, January 16, 2013

Hari Hangin Sedunia Lagi


Dua hari lepas wa telah memecahkan rekod wa sebagai seorang guru yang nice menjadi nightmare kepada mereka. Tahun 3 Al-Farabi, baru berusia 9 tahun, tapi disebabkan bilangan mereka yang ramai kadang2 membuatkan wa sakit kepala dengan karenah diorang. 30 orang adalah bilangan paling ramai yang pernah wa tangani. Betul ada sekolah lain sampai 39 orang atau lebih, tapi wa dah biasa dengan bilangan yang bawah 25. 

Wa tak ingat apa yang berlaku, yang wa tahu wa jadik panas dengan kata2 bebudak tu especially yang sorang tu, dah la pompuan, mulut macam Joyah. Sape la Joyah yang tiba2 muncul dalam n3 wa nih. Huhu, pastu tak semena2 tangan wa mensepak laju2 ke arah belakang kepala budak tu. Wa rasa satu kelas senyap tiba2. Wa mengamuk satu kelas menikus. Dah tu wa tanya balik, camni ke diorang layan guru2 lain, diorang jawab tak. Habis tu apasal dengan wa diorang kurang ajar???? Diam...

Semalaman wa rasa bersalah. Yelah, wa dah guna fizikal dalam menghukum. Maunya budak tu repot kat mak bapak dia camne? Sekali mak bapak dia dato datin camne? Esoknya wa datang sekolah, pagi2 lagi wa dah bertembung dengan budak semalam wa sepak. Dan rutin biasa, beliau akan mengucapkan salam dan good morning pada wa, siap senyum lagi. Kalau budak tu laki sah-sah wa peluk ucap terima kasih sebab tak kecik ati dengan wa.

Wa masuk kelas 3F wa citer pasal sejarah2 lepas yang kebanyakan pelajar yang rapat dengan wa adalah pelajar yang pernah kena tangan dengan wa. Hakikatnya macam tu lah, beliau antara pelajar yang paling rapat dengan wa hari ni.

Ps... Tahu plak kecik ati bila anak murid membezakan layanan antara guru dengan guru lain. Wa tak tau plak camne perasaan anak2 wa selama ni bila wa melebih2kan WKH wa dari orang lain... huhuu.. Sebab itu dalam bidang ni tak patut ada perasaan pilih kasih. Tegas nya wa tak pernah pilih kasih bila dalam kelas.OK!

0 comments:

Post a Comment