Saturday, April 9, 2011

Aktiviti Ko Minggu ke 13

Ye!!!! Tahun ni aku bukan pemimpin pengakap!!! Aku diserap ke dalam Tunas Kadet Remaja Sekolah aka TKRS (remaja ke aku???)

Kali ini aku diserah bulat2 oleh Ketua Pemimpin untuk memimpin aktiviti ko kali ni. Idea oh idea, dah la TKRS pun aku tak tahu sangat....

Aku teringat pada satu blog makan2 yang pernah aku singgah, ada la entry pasal makanan ni...akhirnya aku dapat idea untuk buat masakan rimba. Murtabak Maggi (rimba ke????)

Lepas je Zohor aku mentengok hanya perempuan je yang datang, laki2 ada la jugak 2-3 orang. Ramai yang pergi main bola la sebab ada perlawanan persahabatan bola sepak menentang SK Bukit Cempaka dan SK Padang Kemunting. So layan la....

Mula2 tu aku frust gak bila tengok ada 14 orang je yang datang. Bila aku cakap nak masak murtabak, semua pakat senyum2. Nak gelak kang takut aku bengang kot. So, dipendekkan cerita, aku mengexplain cara2 masak dulu secara teori, barulah aku mengajak mereka mentuju ke tempat memasak.

Mula2 aku mensuruh mereka mengkutip kayu api (thanks GOD, hujan dah berenti lebih dari seminggu). Walaupun pelajar2 yang ada macam segan2 nak layan aku (maklum la, kebanyakan dari TKRS yang ada bukan dari kelas yang aku ajar), aku tetap gigihkan diri mengepalai mereka untuk mensediakan bahan2 untuk memasak.

Sebaik sahaja kayu api dikumpulkan, aku terus menghidupkan api. Mujur sungguh kerana hanya sekali try saja aku dah berjaya menghidupkan bara... Lupa lagi nak bawak Cik IXUS,jadi tak dapat lagi nak memotretkan adegan dan kejadian. Mujurlah ada Sony Ericson... Tapi tu pun dah separuh masa kedua. Aku tak terpikir nak amik gambar bahan2 yang aku gunakan.

Jadi aku senaraikan je la bahan2 yang aku guna
Daging burger ayam - didadu dan digoreng siap2
Bawang besar - didadu
Maggi Kari
Telur

Cara-caranya ialah, rendam maggi dengan air panas supaya kembang dan toskan. Pecahkan 3biji telur yang original (bukan telur palsu) ke dalam satu bekas, pukul telur bersama perencah maggi yang kita dah asingkan tadi. Tak perlu guna satu sachet perencah, separuh just nice, takut masin lak....

Masukkan telur ngan bawang. Kacau2....

Panaskan minyak, maggi yang dah tos tadi tuang sekali dalam bancuhan telur kendian tuang ke dalam kuali yang panas. Siap untuk dihidangkan.

Cadangan - satu maggi untuk 3-4 biji telur.

Yang 1st memang aku yang demo, kemudian yang ke 2,3,4,5 budak2 ni masak sendiri. Tak sangka pulak maggi aku mendapat sambutan hangat......(padahal aku cilok dari orang lain)



Rupa paras murtabak maggi yang bebudak ni masak

Syukurlah keesokkannya xde pulak yang sakit perut. Yang lebih membanggakan aku, ada beberapa orang murid yang telah 'memaksa' ibu mereka menyediakan bahan2 untuk di masak dirumah (esp anak2 cikgu Sekebun). Lantakla... diorang masak sendiri, diorang makan sendiri. Yang penting tugas aku dah jalan.....

Bila diagih2kan kepada cikgu2 unit lain, ada yang memuji dan ada yang tak cakap apa2. Ada yang kata apa yang aku ajar tu Pizza Maggi, bukan murtabak, aku cakap tak kisah la pizza ke murtabak ke, yang penting perut kenyang suka hati....

0 comments:

Post a Comment