Monday, July 18, 2011

2 Tahun Sudah Berlalu


Last week sekolah aku ada didatangi oleh sorang penceramah motivasi. Khas untuk tahun 6. Aku dengan selamba menjoin sekali la mentengok..

Part yang paling emosi ialah apabila penceramah tersebut memutarkan video2 tentang pengorbanan bapa, ibu dan akhir sekali ialah guru. Kuat jugak esakan yang dapat didengari seluruh pelusuk bilik komputer pada masa itu.

Masa penceramah memutarkan video pengorbanan ayah, aku tak dapat menahan sebak sendiri. Selalu aku akan memegang erat jam tangan pemberian ayah aku apabila aku teringat pada nya. Aku ingat lagi camne jam ni boleh jadi milik aku.


Hari itu hari jadi aku yang ke 2* pada tahun 2007. Betul2 pada hari jadi aku. Aku berbual2 kosong sambil menonton tv bersama arwah. Then tiba2 beliau mengeluarkan jam ini dan cakap aku boleh ambil kalau nak pakai. Aku cakap la dah tu dia nak pakai apa. Arwah jawab arwah dah tak kerja so buat apa nak pakai jam lagi kalau hanya duduk rumah. Aku ucap thanks dan anggap itu adalah hadiah hari jadi. Yang sedihnya bila aku cakap hadiah hari jadi aku, arwah boleh tanya yang hari tu hari jadi aku ke??? Ye la, aku tak salahkan beliau kalau tidak mengingati. Ye lah, dah separuh abad dan anak pun pernah ada 9 orang.....

Hari ni (hari ceramah motivasi) sebenarnya genap 2 tahun pemergian arwah. Aku tak tahu sama ada ibu aku dan aku sendiri masing2 berpura2 tidak mahu memperkatakannya atau memang kekadang kami terlupa? Tapi aku ingat, cuma aku tidak mensuarakannya. Jadi apabila video tentang ayah dimainkan, ditambah pula dengan BGM lagu Ayah dendangan kumpulan Ae-Man, bertambah lagi la sayu aku.... Mujur aku lepak kat belakang sekali...

Semoga arwah tenang di sana.....

Mode kedua..video ibu.. mungkin hati aku tidak serapuh semasa mendengar lagu ayah, tetapi wajah arwah ibu aku sentiasa tersemat di hati aku. Aku masih ingat marah beliau, ketawa beliau, tangis beliau, dan segala2nya tentang beliau. Sudah 12 tahun arwah pergi... Tetapi itulah...pergi akan tetap pergi. Harapannya beliau tahu aku kini seperti seadanya aku sekarang...

Mode ketiga...kali ini penceramah menukar mode, dari menghargai ibu bapa, bertukar kepada menyayangi seorang yang bergelar guru. Kali ini lah tangisan semakin reda, tetapi ada satu ketika, aku terpandang kepada WKH aku kat depan tiba2 dia berpaling ke belakang dan mencari aku. Itupun sebaik sahaja penceramah mengatakan "sayangilah guru kerana sekali kita menyayangi guru, 100 kali guru akan menyayangi kita". Aku tidak pasti ianya adalah kerana kebetulan atau beliau memang teringatkan kat aku.. (mode perasan)...

Dan..tinggal kurang 2minggu lagi untuk menyambut kedatangan Ramadhan.. dan hari istimewa aku dalam diari juga semakin hampir....

Baru je beli cincin dah rasa macam dah bertunang..hahahah... Semoga Allah memberkati kami Insyaallah...


0 comments:

Post a Comment