Friday, September 8, 2017

Takdir Bukan Hukuman (Episod 5)

Setiap teman yang bersahabat dengan temannya yang lain walau sekejap mana sekalipun, melainkan ia akan ditanya tentang persahabatan pada hari kiamat, apakah ia telah menunaikan hak persahabatan dengan baik atau ia telah mensia-siakannya.

Suhaima meneliti jam di tangan. Azura masih belum bersiap. Kali ini mereka bercadang untuk keluar makan bersama. Azura juga tertanya-tanya dengan sikap Suhaima kali ini.Bukan apa, beriya benar dia mengajaknya keluar. Ada sesuatu yang hendak dibincangkan agaknya.
Mereka berdua memang sama kursus pengajian. Tetapi mereka ditempatkan di bilik yang berbeza. Sebab tu Suhaima beriya-iya mengajak Azura untuk keluar hari ini. Ada
"Su, apa yang penting sangat Su nak bincang dengan Ira ni?" soal Azura memulakan perbualan.
"Su nak tanya pendapat Ira.."
"Pendapat tentang apa?”
"Ira ingat lagi tak tentang Yadiy?"
"Oh, dia tu ke? Kenapa? Ada apa cerita tentang dia?"
"Takde apa, seperti yang Ira tahu Su selalu berhubung dengan dia melalui telefon kan?"
"Ya, itu betul, tapi kenapa?"
"Apa pendapat Ira kalau Su yang ajak dia keluar dulu. Sampai hari ini tau Su tak kenal lagi bagaimana orangnya si Yadiy ni,"
"Masyaallah, sampai hari ni Su tak pernah jumpa dia?" Suhaima menggelengkan kepala. "Jadi, apa Su nak buat sekarang?"
"Apa pendapat Ira?"
"Bagi Ira. okey je. Apa salahnya kalau perempuan pula yang ajak lelaki keluar, kan?"
"Okey, sebab tu lah Su nak tanya Ira dulu kalau-kalau perbuatan Su ni agak keterlaluan,"
"Takdelah, bagi Ira okey je. Niat kita bukannya apa-apa kan? So, sepanjang Su kenal Yadiy melalui telefon ni, apa pendapat Su tentangnya?” soal Azura semula.
"Ira nak lahu ke? Entahlah, dari suara, Su rasa dia ni seorang yang pendiam, tak banyak cakap. Dia lebih suka merendah diri," kata Suhaima pula.
"Jangan-jangan dia tak handsome, pendek, gelap, gemuk,"
"Ira ni, macamlah Su ni pandang semua tu. Su ikhlas la nak berkawan dengan dia."
"Takdelah, Ira gurau je. Bila Su nak jumpa dia? Nanti ajaklah Ira sekali ya, Ira nak kenal juga mamat tu..”
"Okeylah, nanti Yadiy telefon Su. Lagipun baru-baru ini handset dia hilang. Tak tahu macam mana Su nak hubungi dia,"
"La, betul ke? Kena curi ke?"
"Lebih kurang macam tu la, dia tertinggal dalam kelas," kata Suhaima semula.
"Oh, kesiannya,"
“Minggu depan ada cuti 4 hari kan? Su ingat nak balik kampung la. Lama dah Su tak balik kampung..


“Kau serius ke nak ikut aku?” Istiqlal memanggungkan muka ke arah Yadiy apabila dia ditanya sedemikian.
“Kau tanya apa?” soal Istiqlal separuh berbisik. Dr Mukhriz yang sedang memberi lecture  di depan hampir tidak diendahkan.
“Jadi ke kau nak ikut aku?”
“Ikut? Ke mana?”
“Minggu depan la cuti 4 hari….”
“Ye, jadi. Aku ikut kau balik ke Terengganu…”
“Jangan ta jadi tau, sebab aku tak beli tiket bas, kau janji nak drive  kan?”
“Okey!”
Perjalanan selama 6 jam sangat memenatkan. Sesekali Istiqlal akan menguap, dan berkali-kali Yadiy mengingatkan untuk terus fokus pada pemanduan atau berhenti berehat dahulu sekiranya dia betul-betul mengantuk.
Tepat jam 8.00 malam, mereka berdua tiba di negeri Terengganu. Kedatangan mereka disambut dengan hati yang terbuka dari keluarga Yadiy. Yadiy sudah lama ingin bertemu dengan ibunya setelah hampir 3 minggu ibunya selamat menjalani pembedahan.
“Abang dah balik!!” terdengar suara yang amat dirindukan. Hasimi segera bersalam dan memeluk Yadiy dengan erat. Berkali-kali dia mencium pipi abangnya itu.
“Assalamualaikum mak, abah…” Yadiy memberi salam apabila kedua ibu bapanya muncul di ruang tamu. Istiqlal hanya mengekorinya dari belakang.
“Waalaikum salam, hah alang, pergilah masuk dalam bilik, mesti alang penat kan.”
“Abah, mak, ni lah dia Istiqlal. Abah ingat kan Dato’ Shukri, yang biayai kos pembedahan mak…”
“Pakcik, makcik. Panggil Is je,”
“Sedap nama Istiqlal, terima kasih Is sebab sudi bertandang ke pondok buruk kami ni, rumah pakcik kecil je, tak macam rumah Is,”
“Ala pakcik ni, sama je asal boleh berlindung dari panas dan hujan…” balas Istiqlal.
“Makcik terhutang budi dengan keluarga Is, terima kasih Is…”
“Tak ada masalah makcik. Saya gembira tengok makcik dah sihat…”
“Mak, alang masuk bilik kejap ye, letak beg, kami nak mandi, sembahyang…” Yadiy meminta izin untuk masuk. Istiqlal membontoti Yadiy dari belakang.
“Lepas mandi dan sembahyang nanti kita makan ya…”
Istiqlal mengekori Yadiy dari belakang. Terharu dengan penerimaan keluarga Yadiy mengalu-alukan kedatangannya.
“Is, inilah bilik aku dengan adik aku. Kecil je. Harap kau selesa…”
“Alah, okey je, aku suka suasana rumah kampung macam ni, sebab kita sampai malam, jadi aku tak nampak sangat kat luar tadi, kau cakap depan rumah kau ni pantai kan? Mesti cantik…”
Of course!  Malam ni kau nak pergi mana-mana ke?” soal Yadiy semula.
“Aku letih la Diy, kita rehat je boleh?”
“Aku okey je, esok aku bawak kau pergi jalan-jalan ye…”
Usai siap mandi dan sembahyang, Istiqlal dan Yadiy dijamu pula dengan makan malam. Dah perut seharian tidak diisi, apa lagi berpinggan-pinggan la nasi yang di telannya.
“Sedap lauk ni makcik, lauk apa nama ni?” soal Istiqlal berbasa-basi.
“Ni la dipanggil ikan singgang. Sedap kan? Jarang jumpa kalau kat luar Terengganu…” balas ayah Yadiy.
“Lebih sedap kalau makan dengan budu,” tambah ibunya. Istiqlal hanya tersengih. Sungguh berbeza suasana kampung kalau nak dibandingkan dengan suasana di bandar.
“Is berapa adik beradik?”
“Dua je pakcik, Is ada seorang kakak dan Is anak bongsu. Yadiy ada berapa orang adik beradik, pakcik?” soal Istiqlal. Sejak tadi dia hanya melihat Hasimi sahaja yang turut bersama mereka.
“Lima, dia ada kakak 3 orang dan si Hasimi tu adik bongsu. Dia nombor 4, kakak sulung dia dah kahwin. Dua orang lagi ada kat Kolej jugak macam kamu berdua, kebetulan diorang tak balik..”
“Oh, Yadiy tak pernah cerita pun…..” Istiqlal menjeling ke arah Yadiy.
“Dah lama ke berkawan dengan Yadiy?” soal ayah Yadiy. Yadiy terhenti menyuap  seketika. Entah apa yang bermain di fikiran ayahnya tatkala ini.
“Sejak sambung degree nilah, masa diploma kenal macam tu je, atas nama kawan kepada arwah Shahrul…”
Semua mata terhenti ke arah Istiqlal. Baik ibunya, baik ayahnya dan juga si Hasimi.
“Is kenal arwah?”
“Kenal, saya pernah satu sekolah dulu masa di asrama…”
Ayah Yadiy menganggukkan kepala. Yadiy tidak berkata apa-apa, malah dibiarkan sahaja perbualan antara mereka.
“Yadiy ni baik dengan arwah,” tambah Istiqlal lagi.
“Betul Is, bila arwah meninggal, Yadiy berubah 360 darjah. Dia jadi pendiam. Tapi sekarang dia dah kembali macam dulu.”
Yadiy dan Istiqlal saling berpandangan. Kemudian dia tergelak. Kemudian mereka menghabiskan makanan mereka.

“Abang, adik tidur luar dengan abang dan abang Is boleh?” Hasimi menghampiri Yadiy dan Istiqlal yang berada di ruang tamu.
“La, Simi pergi la tidur dalam bilik, abang kan ada tetamu. Bilik kita sempit, sebab tu abang tidur luar…”
“Tapi Simi dah lama tak tidur dengan abang…”
“Ala la comel nya adik kau Yadiy, tidur pun bersama…”
“Macam tu laa.. dia anak bongsu. Manja sangat dengan aku…” Yadiy menarik tangan adiknya itu lalu di bentangkan tilam untuk adiknya baring di sebelahnya.
“Jeles pulak aku tengok kau dan adik kau, yelah aku kan takde adik..” Istiqlal bersuara.
“Bukan aku ‘adik’ kau ke?” balas Yadiy. Diorang tergelak.
Malam semakin larut. Kini hanya tinggal mereka berdua yang masih menonton televisyen. Hasimi sudah lama dibuai mimpi.
"L.ama tak dengar pasal Suhaima kan?" soal Istiqlal tiba-tiba.
"Kenapa?” soal Yadiy semula
"Takdelah, aku pun dah jarang sangat jumpa dia. Selalunya kita boleh jumpa dia kat fakulti kita, tapi sejak akhir-akhir ni dah jarang sangat. Ke mana dia pergi hah?” soal Istiqlal semula.
Yadiy tidak menjawab. Sebolehnya dia ingin melelapkan mata, tapi Istiqlal pula seolah-olah mahu berbual.
“Tidurlah Is, aku mengantuk sangat…”
“Okey…”


Keesokan pagi.
Yadiy menghampiri ibunya di dapur. Kelihatan ibunya sedang menyediakan sarapan pagi.
“Mak, kesihatan mak macam mana sekarang?” soal Yadiy sambil memerhatikan ibunya menyiapkan nasi lemak. Sejak pulang semalam, dia masih belum sempat berbual panjang dengan ibunya.
“Alhamdulillah, mak dah sihat. Bertuah alang dapat kawan macam Is tu. Alang jangan sakitkan hati dia ya. Besar jasanya pada keluarga kita…”
“Ye mak, alang faham. Alang janji alang tak akan sakitkan hati kawan yang limited macam Is tu. Abah mana?”
“Abah gi pasar, dia cari lauk sikit untuk masak tengah hari. Is selesa ke duduk rumah kita ni?”
“Alang tengok ok je mak…”


Beberapa hari dia di kampung bersama Yadiy telah mengajarnya erti kehidupan di luar bandar. Banyak yang dipelajarinya ketika di kampung Yadiy. Pengalaman yang tak akan dilupakan. Selepas 4 hari bercuti, mereka kembali semula ke Shah Alam.
“Yadiy, thanks tau sebab ajak aku balik kampung kau. Aku seronok sangat kenal keluarga kau. Dah lama aku tak rasa suasana kampung…” kata Istiqlal sambil memegang kemas stereng keretanya. Matanye terus memandang ke arah jalan raya. Perjalanan pulang ke Shah Alam dari Terengganu pasti memenatkan.
“Ye ke? Kau tak ada kampung ke?” soal Yadiy semula. Istiqlal hanya menggelengkan kepala.
“Adik kau pun comel, dah macam adik aku jugak….”
“Yelah tu…. Hehe tak sabar nak sampai Shah Alam….”
“Aku pun tak sabar nak jumpa Suhaima…”
“Suhaima?”
“Ye, wajah yang paling aku rindukan adalah wajah Suhaima…”
“Kau betul-betul suka kat Suhaima ke Is?”
“Gila tak suka. Mana pernah ada orang yang aku suka seperti aku suka kat Suhaima ni…”
Beriya benar si Istiqlal ini hendak mengenali Suhaima. Sebenarnya dah lama Yadiy memikirkan hal ini. Dia berniat untuk memperkenalkan Istiqlal pada Suhaima. Mungkin inilah cara yang terbaik untuk dia berbuat sesuatu pada Istiqlal.
"Is, boleh aku cakap sesuatu dengan kau?" soal Yadiy semula. Istiqlal terdiam seketika.
"Apa dia?"
"Tapi sebelum tu aku nak minta maaf dulu,”
“Kenapa pula ni?"
"Sebenarnya aku ada sembunyikan sesuatu dari pengetahuan kau,"
"Tentang apa?"
"Kau boleh maafkan aku ke tak ni?"
"Kenapa kau cakap macam tu?"
"Takdelah, dulu kau tak suka aku sembunyikan sesuatu dari kau, sekarang ni aku buat lagi, kau tak marah ke?" soal Yadiy sedikit perlahan.
Istiqlal tertawa. Dia cukup gelihati melihat cara Yadiy berkata-kata. Seolah-olah seorang budak kecil yang minta dibelikan sesuatu.
"Kalau ikut memang aku terasa, tapi aku dah penat terasa dengan kau. Biarlah…”
Yadiy menarik nafas dalam-dalam. Dikumpul segala kekuatan untuk diluahkan pada Istiqlal.
"Is, sebenarnya aku kenal Suhaima,” kata Yadiy perlahan.
"Apa maksud kau? Aku pun kenal Suhaima" soal Istiqlal semula.
"Maksud aku, Suhaima yang kau minat tu, sekarang ni salah seorang dari berpuluh orang kawan yang aku ada,"
“Maksud kau, kau dan Suhaima dan jadi kawan?”
“Yap!” Istiqlal terdiam seketika. Dia tidak berkata apa-apa. Tapi yang pasti matanya menggambarkan rasa terkejutnya dengan kenyataan yang baru dibuat oleh Yadiy tadi.

"Macam mana kau kenal dia? Aku tak pernah tengok pun kau berbual-bual dengan dia..."
"Tu la masalahnya sekarang, dia kawan aku tapi dalam masa yang sama dia tidak kenal aku lagi…”
"Dia kawan kau, tapi dia tak kenal kau? Macam mana tu?”
"Aku kenal dia melalui telefon lah. Kami selalu berhubungan melalui telefon saja, tak pernah bersua muka lagi,"
“Pelik cara kau berkawan…”
Yadiy menceritakan daripada awal Suhaima mula menghubunginya sehinggalah kisah Suhaima ingin mengenalinya sejak Yadiy menyertai pertandingan menulis karya. Yadiy juga cerita yang Suhaima masih belum mengenali Yadiy dari luaran. Dia hanya mendengar suara sahaja.
"Sampai hati kau tak beritahu aku pasal ni, "
"Ni aku bagi tahu la ni,"
"Dah lama baru hari ni nak cerita kat aku?" soal Istiqlal semula. Yadiy tersentak, kalau nak dikira hampir sebulan lebih dia mengenali Suhaima.
"Is, baru lagi aku kenal dia, tak kan aku nak berahsia dengan kau," kata-kata Yadiy membuatkan Istiqlal tersengih.
"Jadi, apa yang kau ingin sampaikan dari apa yang kau beritahu ni?" soal Istiqlal semula.
“Aku boleh bagi nombor dia kat kau kalau kau nak..”
Istiqlal tidak terus menjawab, sebaliknya dia hanya mendiamkan diri.
“Tengok lah dulu macam mana…” jawab Istiqlal, tapi Yadiy sedar dari intonasinya ada nada tegang.
“Ada satu perkara lagi aku nak mintak tolong dari kau, Is..”
“Apa dia?”
"Takdelah, hujung minggu ni Suhaima nak jumpa aku, dia nak bertemu muka dengan aku. Aku nak kau temankan, boleh?" kata Yadiy penuh harapan.
"Kenapa nak aku temankan? Kenapa baru nak bertemu muka?" soal Istiqlal bertalu-talu.
“Kan aku dah cakap dia tak pernah kenal aku lagi. Setakat kenal dalam phone je..”
"Kau pasti ke Suhaima ni adalah Suhaima yang selalu kita jumpa tu?" soal Istiqlal.
"Pastilah, sebab dia sendiri yang kata dia adalah penganjur pertandingan hari tu.”
"Oh, macam tu," Istiqlal bersuara perlahan.
"Jadi, macam mana? Setuju?” soal Yadiy semula.
"Setuju apa?" soal Istiqlal pula.
"Setuju untuk temankan aku hujung minggu ni..”
"Insyaallah..." kata Istiqlal perlahan. Yadiy terdiam, dia dapat merasakan ada riak kehampaan pada wajah Istiqlal. Yadiy menjadi serba salah kerana telah memberitahu kedudukan sebenar antara dia dengan Suhaima. Dia dapat merasakan ini adalah suatu permulaan yang perlu dia hadapi, permulaan bagi satu redup yang panjang.
Silap dia juga kerana menceritakan sesuatu yang selama ini turut menjadi impian seorang lagi insan yang dikenalinya sebagai Istiqlal. Silap dia juga kerana menceritakan tentang keakrabannya dengan Suhaima di dalam telefon. Pasti Istiqlal merasa tertipu kerana selama ini dia turut memuja wajah ayu yang dimiliki oleh Suhaima.
Sepanjang perjalanan itu Istiqlal hanya mendiamkan diri. Yadiy sedar perubahan yang ditunjukkan oleh Istiqlal. Kekecewaan jelas terbayang di wajahnya. Perasaan menyesal tidak berguna lagi kerana segala-galanya telah terluah. Dia sedikitpun tidak terfikir akan berlaku sebegini akhirnya. Itulah kata orang-orang tua, terlajak perahu boleh nak gostan, tapi dah terlajak cerita pasal Suhaima ni, Yadiy perlu bersedia untuk kehilangan Istiqlal. Aku belum bersedia untuk kehilangannya getusnya semula.

"Su, awak betul-betul ke nak jumpa saya ni?" soal Yadiy sewaktu menghubungi Suhaima.
"Betul la, kenapa? Awak takut saya main-main? Atau awak girlfriend awak marah?” soal Suhaima pula. Yadiy hanya tergelak mendengar kata-kata Suhaima itu.
"Manalah saya ada girlfriend, lainlah macam awak," kata Yadiy terhenti.
"Macam saya, apa?"
"Mesti ramai lelaki yang meminati awak, kan?"
"Mana awak tahu? Awak kenal ke mereka?"
"Saya teka je, saya rasa la awak ni ramai peminat,"
“Awak dah mula merepek la tu..."
"Su, boleh saya datang berdua tak?" soal Yadiy tiba-tiba.
"Awak nak ajak girlfriend awak masa jumpa saya?" alamak, soalan cliché yang aku tanya, atau aku nak pastikan dia tak ada girlfriend  sebenarya.
"Bukan girlfriend la, kawan saya, lelaki la..."
"Oh, terpulang la, kenapa mesti tanya saya?"
Mereka tergelak.

0 comments:

Post a Comment