Saturday, October 8, 2011

Kenapa Aku Menulis Blog??

Kenapa soalan bodoh yang ditanya? Hahah, aku selalu mem-blog-hopping dari satu blog ke satu blog yang memang bagi aku banyak benda yang boleh memberikan pengetahuan. Ada jugak blog yang berupa caci maki dan ada jugak blog hiburan. Blog keagamaan dan juga blog yang hanya untuk cerita2 pelik je.

Dan setiap blog ada pulak ruangan untuk mengkumen, bila banyak kumen tu mean banyak orang singgah la. Dan begitu jugak setiap penulis blog nak ramai orang singgah dan kumen setiap n3 yang ada.

Bagi aku pulak.... Dulu ye memang aku nak traffic aku cun, ramai orang baca, ramai orang komen, tapi sekarang aku jadi malu bila n3 tak seberapa tapi mempertaruhkan harapan supaya orang baca. Lebih2 lagi banyak kisah sekolah, kisah harian, kisah bebudak dan kisah hampesh. Blog yang orang selalu baca blog yang menarik, cerita lucu dan sebagainya.

Tapi last week aku lepak ngan sorang kawan. All of sudden dia terbagitau dia tulis every single thing yang berlaku dan yang dilakukan olehnya kepada anak sulung dia yang baru masuk umur 2 tahun. Bila ditanya URL, he said that blog is not for public reading, just for his daughter. Katanya blog itu macam diari sang anak, dan she can read once she able to read.

Kendian aku terpikir...betul jugak.. berblogging ni umpama catatan harian yang boleh kita imbas semula bila dah menginjak ke tahun2 akan datang. Macam aku gak, bila dah rasa rindu atmosfera time belajar kat maktab dulu aku akan baca semula n3-n3 tahun 2009. Tahun di mana aku baru je kenal erti berblogging.

So, tujuan aku wujudkan Rayap aku ni sekadar sebagai catatan harian aku selagi aku mampu memiliki keupayaan untuk mentaip sesuatu. Bila dah tua2 nak kenang balik, at least aku leh cek. Kalau zaman2 remaja dulu aku lebih suka menulis diari.

So, ini blog aku, suka hati la aku nak cakap pasal apa. Kenangan adalah untuk dicipta bukan untuk dilupakan.....

3 comments:

Nuna said...

Kenangan yang dicipta untuk tatapan anak,cucu, cicit nnt...hehehe

Aini Faizi Jaslan said...

Jgn la malas mengepos mcm aku la ni... Blog bgus so kita igt n boleh igt apa yg blaku pd mas tu... Ya Allah ayat akuuuuuuuu

Mr M said...

B etul2

Post a Comment